...

مهم‌ترین ویژگی‌های خانواده آیفون ۱۳

2
1667

آیفون ۱۳ جدیدترین محصول اپل برای بازار گوشی‌های هوشمند است که می‌خواهد رقبای اندرویدی‌اش را به چالش بکشد. این خانواده از گوشی‌های اپل شامل ۴ مدل آیفون ۱۳، ۱۳ مینی، ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس می‌شود که با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ به جدیدترین تراشه اپل یعنی A15 Bionic مجهز شده‌اند و دوربین قدرتمندی هم دارند. کوپرتینویی‌ها همچنین به سراغ ناچ کوچکتری برای نمایشگر رفته‌اند و همچنین برای مدل‌های پرو از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز استفاده کرده‌اند. در این مطلب شما را بطور کامل خانواده iphone 13 آشنا می‌کنیم.

آشنایی با مشخصات خانواده آیفون ۱۳

این گوشی‌های هوشمند اپل با وجود شباهت‌ها، تفاوت‌های زیادی هم با یکدیگر دارند. در ادامه نگاه دقیق‌تری به مشخصات فنی هرکدام از این گوشی‌های هوشمند خواهیم داشت.

آیفون ۱۳ مینی

طراحی آیفون ۱۳ مشابه نسل قبل همان لبه‌های تخت را دارد و از محافظ سرامیک شیلد استفاده می‌کند. این دستگاه از استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار بهره می‌برد و فریم آلومینیومی دارد.

آیفون ۱۳ مینی نمایشگری ۵.۴ اینچی با حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت دارد و از  فناوری‌های دالبی ویژن، HDR10 و HLG پشتیبانی می‌کند. این گوشی هوشمند به تراشه ۵ نانومتری A15 Bionic مجهز شده که از ۶ هسته پردازشی و ۵ هسته گرافیکی بهره می‌برد.

اپل مدعی است که A15 حدود ۵۰ درصد سریع‌ترین اصلی‌ترین رقبای این شرکت است. این تراشه همچنین ۳۰ درصد از نظر گرافیک سریع‌تر از رقباست. اپل در A15 تمرکز زیادی روی یادگیری ماشینی داشته، ولی استفاده از توانایی‌های آن وابسته به تلاش توسعه‌دهندگان خواهد بود.

آیفون ۱۳ مینی دوربین اصلی دوگانه با سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی دارد که در مقایسه با قبل نور بیشتری جذب می‌کنند. این دوربین‌ها همچنین چینش مورب دارند و از فناوری لرزشگیر سنسور شیفت بهره می‌برند.

آیفون جدید به باندهای بیشتری برای سازگاری با ۵G مجهز شده تا در موقعیت‌های مختلف بتوانید از این دستگاه استفاده کنید و به سرعت‌های بالاتری دسترسی داشته باشید. برای آشنایی کامل با این گوشی هوشمند روی مطلب آیفون ۱۳ مینی کلیک کنید.

آیفون ۱۳

iphone 13 تفاوت زیادی با برادر کوچکترش ندارد و تنها از یک نمایشگر ۶.۱ اینچی بزرگتر بهره می‌برد. این گوشی هوشمند هم طراحی مشابه با نسل قبلی‌اش دارد و از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند. روی پنل پشتی این دستگاه دوربین اصلی دوگانه با چنیش مورب به چشم می‌خورد که هردوی آن‌ها ۱۲ مگاپیکسلی هستند.

سنسور اصلی دریچه دیافراگم f/1.5 و اندازه پیکسل ۱.۷ میکرومتر دارد و سنسور دوم اولترا واید است. این دستگاه هم مانند برادر کوچکترش لرزشگیر سنسور شیفت دارد. این گوشی هوشمند همچنین از قابلیت‌های فیلمبرداری جدیدی بهره می‌برد.

در این دستگاه از چیپ A15 Bionic استفاده شده. تراشه A15 Bionic از انکودرهای جدیدی استفاده می‌کند و حافظه کش آن دو برابر شده است. اپل بر سرعت بسیار بالای این تراشه تاکید زیادی دارد.

در بخش باتری، اپل می‌گوید آیفون ۱۳ حدود ۹۰ دقیقه بیشتر از آیفون ۱۳ مینی دوام می‌آورد و عمر آن حدود ۲.۵ ساعت از آیفون ۱۲ بیشتر شده است. برای آشنایی کامل با این گوشی روی مطلب آیفون ۱۳ کلیک کنید.

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس

 قدرتمندترین گوشی‌های جدید کوپرتینویی‌ها، آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس هستند. این گوشی‌های هوشمند به چیپ پرقدرت A15 Bionic مجهز شده‌اند، از دوربین سه‌گانه جدیدی بهره می‌برند، به نمایشگر بهبودیافته پروموشن با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز مجهز شده‌اند و حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت دارند.

نمایشگر سوپر رتینا XDR مورد استفاده در این گوشی‌های هوشمند ابعاد یکسانی با نسل گذشته دارد و شاهد تجهیز آیفون ۱۳ پرو به پنل ۶.۱ اینچی و ۱۳ پرو مکس به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی هستیم. با وجود چنین موضوعی، ابعاد ناچ بالای نمایشگر آن‌ها اندکی کاهش پیدا کرده تا استاتوس بار iOS به فضای بیشتری دسترسی داشته باشد. رفرش ریت نمایشگر هم به ۱۲۰ هرتز افزایش یافته است.

کوپرتینویی‌ها در این گوشی‌های هوشمند از جدیدترین تراشه‌شان یعنی A15 Bionic استفاده کرده‌اند. این تراشه ۵ نانومتری از ۱۵ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و نسبت به رقبایش عملکرد بسیار بالاتری دارد. به گفته اپل این چیپ در بحث یادگیری ماشینی هم سریعتر از قبل شده است.

این گوشی‌های هوشمند دوربین اصلی سه‌گانه جدیدی دارند. دوربین اولترا واید این دستگا‌ه‌ها می‌تواند در شرایط نوری ضعیف عملکرد بهتری در مقایسه با گذشته داشته باشد، دوربین تله‌فوتو آن‌ها حالا می‌تواند زوم اپتیکال ۳ برابری را در اختیار کاربران قرار دهد. برای آشنایی کامل با این دو گوشی‌ تنها کافی است که روی مطلب آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس کلیک کنید.

ویژگی‌های منحصر به‌فرد آیفون ۱۳

این گوشی‌های هوشمند به ویژگی‌های منحصر به‌فردی مجهز شده‌اند که در ادامه نگاهی به آن‌ها داریم.

رفرش ریت ۱۲۰ هرتز و ناچ کوچکتر

اپل بالاخره تصمیم گرفت رفرش ریت نمایشگر گوشی‌هایش را افزایش دهد، اما این تصمیم محدود به مدل‌های پرو می‌شود. در همین راستا کوپرتینویی‌های فناوری پروموشن را به آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس آورده‌اند. البته ابعاد نمایشگر این دستگاه‌ها نسبت به نسل قبلی افزایشی نداشته و همچنان با پنل‌های ۶.۱ و ۶.۷ اینچی روبه‌رو هستیم. هرچند ابعاد ناچ آن‌ها کاهش داشته است.

نمایشگر سوپر رتینا XDR این گوشی‌های هوشمند از رفرش ریت متغیر و تطبیقی بهره می‌برد، یعنی با توجه به محتوای در حال نمایش این رفرش ریت از ۱۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند. بنابراین زمانی که در حال مشاهده صحنه سریعی نیستید یا با دستگاه کار نمی‌کنید، رفرش ریت به پایین‌ترین حد یعنی ۱۰ هرتز می‌رسد تا مصرف انرژی کاهش یابد. برای آشنایی کامل با این ویژگی روی مطلب نمایشگر ۱۲۰ هرتزی iphone 13 کلیک کنید.

دوربین بهبودیافته با لرزشگیر سنسور شیفت

پرچمداران جدید اپل در همه مدل‌ها به لرزشگیر پیشرفته سنسور شیفت مجهز هستند. کوپرتینویی‌ها اولین بار این ویژگی را روی آیفون ۱۲ پرو مکس معرفی کردند اما امسال آن را در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ عرضه کرده‌اند.

فناوری سنسور شیفت به جای تثبیت لنز به تثبیت سنسور دوربین می‌پردازد و اجازه می‌دهد با کمترین لرزش تصویربرداری کنید. این فناوری که پیش‌تر فقط روی دوربین‌های DSLR موجود بود، موجب بهبود کیفیت تصاویر می‌شود و پایدارترین تصویر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اپل در مدل‌های آیفون ۱۳ پرو از سنسور فوق عریض جدیدی بهره گرفته که در محیط‌های کم‌نور قابلیت‌های تصویربرداری بهتری دارد. مدل‌های پرو همچنین با دوربین عریض در محیط‌های کم‌نور ۲.۲ برابر بهتر عمل می‌کنند. برای آشنایی با تمام ویژگی‌های دوربین جدید خانواده آیفون ۱۳ پیشنهاد می‌کنیم مطلب دوربین iphone 13 را بخوانید.

حالت‌های فیلمبرداری و عکاسی جدید

دوربین خانواده آیفون ۱۳ ویژگی‌های جدیدی دارد. قابلیت فیلم‌برداری سینمایی یا به قول اپل «Cinematic Mode» که بین تمام اعضای خانواده آیفون ۱۳ مشترک است، افکت سینمایی Rack Focus یا تغییر قابل توجه عمق میدان را شبیه‌سازی می‌کند که برای جلب توجه مخاطب به سوژه به‌کار می‌رود.

دیگر قابلیت، فیلم‌برداری ProRes است که در اختیار کاربران قرار می‌گیرند تا تصویربرداران حرفه‌ای بتوانند با دست بازتر سراغ ویرایش و تدوین ویدیوهای ضبط شده با آیفون بروند. برای آشنایی با حالت‌های فیلمبرداری و عکاسی جدید iphone 13 روی قابلیت های دوربین آیفون ۱۳ کلیک کنید.

باتری حجیم‌تر

یکی از بزرگ‌ترین بهبودهای صورت گرفته در سری iphone 13، استفاده از باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر در تمامی مدل‌های آیفون است که در میان آن‌ها آیفون ۱۳ پرو با بهبود ۲۰ درصدی، بیشترین افزایش را شاهد بوده است.

نسخه ساده iphone 13 نیز ۱۰ درصد افزایش ظرفیت باتری را تجربه کرده است. باتری آیفون ۱۳ مینی نیز از ۲۲۲۷ به ۲۴۰۶ میلی آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است که ۸ درصد بهبود محسوب می‌شود.  برای اطلاع از شارژدهی گوشی‌های جدید اپل مطلب ظرفیت باتری iphone 13 را در دیجیاتو بخوانید.

قیمت و تاریخ عرضه آیفون ۱۳

از مشخصات و ویژگی‌ها که بگذریم، به بحث قیمت می‌رسیم که اهمیت بالایی دارد. در ادامه نگاهی به این موضوع خواهیم داشت.

آیفون ۱۳ چه زمانی وارد بازار می‌شود؟

پیش فروش این گوشی‌های هوشمند از تاریخ ۲۶ شهریور شروع می‌شود و از ۲ مهر وارد بازار جهانی می‌شود.

قیمت نسخه‌های مختلف آیفون ۱۳ چقدر است؟

آیفون ۱۳ مینی در نسخه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به ترتیب قیمت ۶۹۹، ۷۹۹ و ۹۹۹ دلار دارد. قیمت مدل‌های مختلف آیفون ۱۳ با این میزان حافظه داخلی به ترتیب به ۷۹۹، ۸۹۹ و ۱۰۹۹ دلار است. برای آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس با قیمت ۹۹۹ و ۱۰۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی، قیمت ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی، قیمت ۱۲۹۹ و ۱۳۹۹ دلار برای مدل ۵۱۲ گیگابایتی و در نهایت ۱۴۹۹ و ۱۵۹۹ دلاری برای مدل ۱ ترابایتی روبه‌رو هستیم.

آیفون ۱۳ چه زمانی وارد بازار ایران خواهد شد؟

گوشی‌های آیفون معمولا در فاصله کوتاهی پس از عرضه جهانی در کشورمان برای خرید موجود می‌شوند. بنابراین با ورود این دستگاه‌ها به بازار جهانی در تاریخ ۲ مهر ماه، کاربران ایرانی برای دسترسی به آن تنها باید چند روز بیشتر منتظر بمانند.

قیمت آیفون ۱۳ در بازار ایران چقدر خواهد بود؟

آیفون‌های جدید در ابتدا با قیمت بالایی در کشورمان عرضه می‌شوند و تقریبا پس از گذشت سه تا چهار هفته یک ثبات تقریبی را تجربه می‌کنند. با توجه به قیمت ارز و دیگر هزینه‌ها، در ابتدا نباید منتظر قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان برای پایه‌ترین مدل باشیم.

مقایسه اعضای خانواده آیفون ۱۳ با یکدیگر

گوشی‌های سری آیفون ۱۳ تفاوت‌ها و شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. برای مثال تمام آن‌ها به چیپ A15 Bionic مجهز شده‌اند یا از فناوری لرزشگیر سنسور شیفت بهره می‌برند. همچنین این گوشی‌های هوشمند در نسخه پایه از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برند و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی دارند.

اما پس از شباهت‌ها، به تفاوت‌ها می‌رسیم. کوچکترین عضو این خانواده نمایشگر ۵.۴ اینچی دارد، آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو به نمایشگر ۶.۱ اینچی مجهز شده‌اند و مدل پرو مکس صفحه نمایش ۶.۷ اینچی دارد. علاوه بر این، مدل‌های پرو به نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند.

مقایسه خانواده آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲

در حالت کلی با طراحی مشابهی روبه‌رو هستیم، با این حال ابعاد ناچ در خانواده iphone 13 کاهش یافته و همچنین با دوربین‌های بزرگتری روبه‌رو هستیم. این دوربین‌ها در کنار استفاده از سنسورهای جدید و باکیفیت‌تر، از حالت‌های جدیدی هم بهره می‌برند که امکان فیلمبرداری حرفه‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند.

در کنار بهبود سخت افزار و افزایش ظرفیت باتری، اپل به سراغ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی برای مدل‌های پرو رفته است. این نرخ تازه‌سازی باعث نمایش روان‌تر محتوا و همچین گشت‌و‌گذار لذت‌بخش‌تر در رابط کاربری می‌شود، هرچند همین ویژگی به قیمت مصرف بالای باتری تمام می‌شود. با این حال اپل موفق به افزایش شارژدهی باتری خانواده آیفون ۱۳ شده است.

کوپرتینویی‌ها همچنین برای تمام مدل‌های آیفون ۱۳ از فناوری لرزشگیر سنسور شیفت استفاده کرده‌اند که عملکرد بالاتری نسبت به OIS عادی دارد. یکی دیگر از تفاوت‌ها میان این دو خانواده از گوشی‌های اپل، حذف نسخه پایه ۶۴ گیگابایتی است و کاربران حداقل به ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دسترسی پیدا می‌کنند و البته در بالاترین مدل هم می‌توانند نسخه ۱ ترابایتی را تهیه کنند.

در نهایت با چیپ جدیدتر در خانواده آیفون ۱۳ روبه‌رو هستیم. کوپرتینویی‌ها این محصولات را به تراشه A15 Bionic مجهز کرده‌اند که اگرچه همچنان همانند A14 Bionic مورد استفاده در سری آیفون ۱۲ با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شود، اما قدرت بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری دارد.

این تراشه این تراشه از ۶ هسته پردازشی بهره می‌برد که ۲ هسته آن قدرت بالایی دارند و ۴ هسته‌اش کم‌مصرف هستند تا تعادل مناسبی میان قدرت و مصرف ایجاد کند. A15 Bionic همچنین از ۱۵ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد و CPU آن نسبت به رقبا ۵۰ درصد سریعتر است.

اپل واچ سری ۷

در کنار گوشی‌های سری iphone 13، اپل از نسل جدید ساعت هوشمندش هم رونمایی کرده که طراحی متفاوتی با نسل‌های قبلی دارد. ساعت هوشمند جدید اپل در دو نسخه ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری به دست کاربران می‌رسد و نمایشگر و بدنه محکم‌تری دارد و در رنگ‌های جدید تولید شده است. نمایشگر رتینا اپل واچ هم تفاوتی در طراحی را تجربه کرده و با قوس زیبایی به لبه‌های فریم می‌رسد. فریم اطراف ساعت هم باریک‌تر شده و تنها ۱.۷ میلی‌متر ضخامت دارد.

اپل واچ سری ۷ اولین ساعت هوشمند اپل است که از گواهینامه استاندارد IP6X بهره می‌برد. به این ترتیب در مقابل نفوذ گرد و غبار مقاومت می‌کند و حالا می‌توانید با نگرانی کمتری با آن به ساحل بروید؛ البته مقاومت در برابر آب تا عمق ۵۰ متری هم همچنان پابرجا است. نمایشگر با روکش کریستال و ۵۰ درصد صخامت بیشتر حالا بیش از پیش در مقابل شکستگی مقاومت می‌کند.

نمایشگر اپل واچ در مقایسه با اپل واچ ۶، در حالت همیشه روشن، ۷۰ درصد روشنایی بیشتری دارد و به گفته اپل می‌تواند ۵۰ درصد متن بیشتری را نمایش دهد. اپل همچنین با واچ‌فیس‌های جدید تلاش کرده از پتانسیل این نمایشگر جدید نهایت استفاده را ببرد و واچ‌فیس‌های ماژولار جدیدی را طراحی کرده است.

اپل واچ ۷ اما از نظر شارژدهی اما تفاوتی با نسل‌های قبل ندارد و همچنان با یک بار شارژ تا ۱۸ ساعت دوام می‌آورد. شارژر هم حالا به جای کابل USB-A‌ به کابل USB-C‌ مجهز شده است. از دیگر قابلیت‌ها باید به پایش اکسیژن خون و نوار قلب اشاره کرد. برای آشنایی کامل با این ساعت روی اپل واچ ۷ کلیک کنید.

آیپد مینی جدید

آیپد مینی جدید از نمایشگر ۸.۳ اینچی بهره می‌برد که نسبت به نسل قبل خود که از نمایشگر ۷.۹ اینچی بهره می برد، مجهز به صفحه نمایش بزرگتری است. روشنایی نمایشگر دستگاه به ۵۰۰ نیت می‌رسد.

آیپد مینی با چیپ A15 Bionic عرضه می شود. محصول جدید کوپرتینویی‌ها با پردازنده ۶ هسته‌ای، ۴۰ درصد سریع‌تر از نسل قبل شده و قدرت پردازشی بهتری را از خود نشان می‌دهد و همچنین به لطف پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای، ۸۰ درصد قدرت پردازش گرافیکی بالاتری را ارائه می‌دهد.

کیفیت تصویربرداری دوربین‌های نسل جدید آیپد مینی نیز ارتقا پیدا کرده. در پنل پشتی آیپد مینی دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی با فلش True Tone قرار دارد. دوربین پنل پشتی با ISP جدیدی که دارد امکان فیلمبرداری با کیفیت ۴K را برای کاربران فراهم می‌کند.

در پنل جلویی این دستگاه نیز دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با فناوری Center Stag اپل جای گرفته است. نسل دوم اپل پنسل نیز  به صورت مغناطیسی در کنار شاسی دستگاه قرار می‌گیرد. برای آشنایی کامل با آیپد مینی جدید اپل مطلب معرفی آیپد مینی را بخوانید.

نسل نهم آیپد

مهم‌ترین تغییر موجود در نسل جدید آیپد، پردازنده جدید A13 بایونیک است. همچنین دوربین ۱۲ مگاپیکسلی سلفی جدید از قابلیت Center Stage بهره می‌برد که در گذشته شاهد حضور آن در آیپد پرو بوده‌ایم. سایر ویژگی‌های نسل نهم آیپد مانند نسل‌های قبلی شامل کلید هوم، حاشیه‌های کمی باریک‌تر، دوربین اصلی تکی و پورت لایتنینگ می‌شود. اپل سعی کرده است عملکرد فوکوس خودکار و تصویربرداری در نور کم را در این نسل بهبود ببخشد.

اپل ادعا می‌کند پردازنده A13 بایونیک مورد استفاده در آیپد جدید، ۲۰ درصد نسبت به مدل فعلی موجود در بازار، سریع‌تر است. نمایشگر ۱۰.۲ اینچی اندازه و رزولوشن مشابه با نسل قبلی را دارد اما اکنون از ویژگی True Tone پشتیبانی می‌کند که به صورت خودکار می‌تواند رنگ‌های نمایشگر را تحت کنترل قرار دهد. برای آشنایی کامل با نسل نهم آیپد مطلب آیپد جدید با پردازنده A13 را بخوانید.

سوالات پرتکرار کاربران سراسر وب در مورد آیفون ۱۳

بیشترین تغییرات آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ چیست؟

گوشی‌های آیفون ۱۳ نسبت به گوشی‌های آیفون ۱۲ تغییرات بسیار خوبی داشته‌اند. این تغییرات شامل رفرش ریت ۱۲۰ هرتز، دوربین بهبودیافته با لرزشگیر سنسور شیفت، حالت‌های فیلم‌برداری و عکاسی و باتری قدرتمندتر می‌شود. 

خانواده iphone 13 شامل چه محصولاتی می‌شوند؟

خانواده iphone 13 شامل آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس می‌شود.

تاریخ پیش فروش و عرضه آیفون ۱۳ به بازار جهانی چه زمانی است؟

آیفون ۱۳ از تاریخ ۲۶ شهریور پیش فروش و در تاریخ ۲ مهر وارد بازار جهانی می‌شود.

 

منبع: digiato.com

لطفا صبر کنید...